Лайфстайл


Лайфстайл / 01 декември, 2016

Park Center Sofia - Малкото бижу на София

С благодарности на арх. Илиев от Студио „Планинг“, който написа този прекрасен текст за сп. Градът

 

Историята

През май тази година се навършиха 10 години от откриването на първият мол в София – City Center Sofia.

Този изключително важен за нас проект е първият от дълга поредица големи и знакови търговски и офис комплекси, завършени успешно от екипа на „Планинг“.

Уникален е като локация – в сърцето на София, на входа на един от най-хубавите столични паркове с перфектна връзка към метро и наземен градски транспорт.

Идеята за обекта ни претърпя голямо развитие още на проектно ниво, а също така и по време на строителството. Комерсиализацията наложи промени, които разтеглиха алеите и оформиха допълнителни ядра в двата края с повече малки магазини на мястото на проектираните големите магазини „котви“.

image
image

След откриването си, Сити Центърът премина през различни собственици в различни периоди. В годините преди да стане част от портфолиото на Revetas Capital, в някои периоди комплексът е имал не особено добра поддръжка, която определено се е отразила и на наемателите. 

Още със закупуването на имота, фондът заяви своето намерение да обнови сградата, да ребрандира проекта, като го направи част от своята платформа Park Center.

За нас името City Center Sofia  има сантиментална стойност - то остана и се наложи в нашите работни чертежи. Новото име Park Center Sofia обаче отговаря перфектно на уникалното по рода си място на търговския център – на границата между оживения градски трафик (отлична транспортна достъпност) и Южния парк (любимо място за разходки и рекреация на столичани). Дори планът на партера беше замислен като портал – проход - променада между оживената градска част и парка.

Преустройството

 

След заявеното желание на новия собственик за обновяване на проекта, проведохме много срещи с екипа по комерсиализация, за да определим до каква степен трябва да адаптираме layout-та, така че да отговорим на променените съвременни тенденции в търговските центрове.

Върнахме се към първоначалната си концепция за основно ядро с атриуми в средата и площи за големи наематели в двата края на алеята, особено на партерното и първото ниво. Екстравагантната идея да затворим югозападния вход към паркинга на партера даде възможност за обособяване на още един голям наемател и подсили тази зона.

Най-съществената промяна беше изместването на ескалаторите, свързващи партер и първи етаж. Тази релокация беше свързана със сериозни проектантски предизвикателства. След решаването на съществените конструктивни проблеми, свързани с отварянето на още по една ос на атриумите и преместването на ескалаторите в двата края на новите атриуми, се наложи промяна и на всички инсталации в общите части.

Особено важно за функцията на мола беше и отличната работа на екипа по комерсиализация. С влизането на Reserved, Sport Depot, CCC, Betty Barclay, Scandal, The North Face и други, партерът и първият етаж се оформиха като средище на големите търговски марки.

Модният бранд Reserved, като ключов наемател в обекта, отваря тук най-големия си магазин в България. Решението представя най-новата концепция за обектите на модния ритейлър – разполагане на магазина на две нива.

 

Интериорът

 

Новата функционална организация естествено беше развита и в изцяло обновен интериор.

Често при такива сериозни преустройства се налага едно голямо предизвикателство – да не затваряме мола по време на строителните работи.

Това наложи проектиране на етапи по етажи и дори на отделни зони от етажите.

Заложихме на една изчистена визия за публичните пространства. Оставихме витрините на магазините да внесат цвят и разнообразие в интериора. Бяло стъкло по колоните с много деликатен мотив като декорация.

Изчистени бели гладки тавани с интегрирано LED осветление и участъци с индиректно RGB осветление. Графиката на тавана беше инспирирана от свързващите линии на компютърна платка. Така създадохме една интересна игра на светлинни линии по различните нива, а сменящите се цветове на индиректното осветление по различните етажи дадоха възможност за допълнителна цветова идентичност на отделните етажи.

Особено внимание беше обърнато на „фасадите“ на трите пътнически асансьора в централния атриум. Принтираните стъкла с фини рамки също бяха подсилени с RGB светлини, синхронно светещи в цветовете на съответния етаж.

Зоната за хранене - най-оживеното пространство на търговския център - малкият вътрешен „площад“ на мола - е изцяло с обновена визия и дух.

В по-голямата си част основната конфигурация на магазините е запазена в оригиналния си вид. Прекрасната визуална връзка с близкия Южен парк е съхранена.

Новост в аранжирането на площите е зоната в близост до южната фасада. Тази нова част е отворена в двете основни направления – към вътрешното „площадче“ и към екстериора. Разширените площи с места за сядане са между нови малки обекти за бързо хранене. Просторна открита тераса на южната фасада приобщава външното пространство към фуд-корта. Осигурена е възможност терасата да се затваря при лошо време, така тя е достъпна за хората целогодишно, като атмосферните условия не влияят на комфорта на вътрешното помещение.

Наред с увеличените общодостъпни площи на фуд-корта, светлата гама на цветовете в интериора придават ведър вид на мястото и подканват посетителите да „се отбият“.

В унисон със стила на интериора в останалите площи на мола, дизайнът на окачения таван е с оригинален рисунък. Елементите, които го изграждат са ажурни, с омекотени очертания, оцветени в бяло и, като цяло, създават усещането за прозирност и лекота. Осветителните тела са вписани в тавана, без да се изявяват.

Широките повърхности на мебелите – маси и столове, са решени също в бял цвят, допълнени от ярко оцветените тръбни елементи на конструкцията им.

Елементите на обзавеждането са по дизайн на Volée Design Studio.

Рисунъкът на триъгълните форми от тавана на фуд-корта продължава и под очертанията на големия скайлайт, създавайки непрекъснатост и хомогенност на пространството.

 

Екстериорът

 

Новата функционална организация и визията в интериора на  обновения Park Center трябваше да намерят своето отражение и в екстериора на сградата. Още от началото на проекта търсихме разчупването на едрия мащаб на този тип обекти. Доближаването до човешкият мащаб е особено важно за такава локация – на границата между забързания трафик на града и спокойната паркова среда.

Близостта до главното кръстовище и оригиналното фасадно решение ни позволиха да развием идеята, която имахме от началото на проекта за рекламни дисплеи във всяка една от рамките, изграждащи фасадата. Основните наематели веднага приеха възможността за реклами и експозиционни площи в тези полета, обърнати както към чакащите на светофарите коли, така и към пешеходния трафик.

Затваряйки входа към външния наземен паркинг, решихме да подчертаем другите два – „порталът“ между града и парка с акценти от двете страни.

Към забързания трафик проектирахме стъклена козирка, акцентирана чрез RGB осветление с цветовете от интериора, която впечатлява с големият си мащаб, но и с финес и елегантност. Допълнихме ефекта на козирката и с декоративната облицовка на киното, светеща в същите цветове.

Към парка имаме значително по-спокойна входна част, която е достатъчно атрактивна с двете кафенета, обърнати към главната алея на Южен парк.

С откритата тераса към Фуд-корта и съществуващите тераси на последно ниво, постигнахме чудесно отваряне на зоните за хранене и забавления към булеварда и парка.

С тази нова концепция Park Center Sofia се позиционира като уникален по рода си търговски център в сърцето на София, като в същото време е и в парка – перфектно място за срещи с приятели и прекарване на време със семейството. Удобната локация и различният търговски микс го разполагат в нишата на ежедневното пазаруване, срещи и забавления.

„Разходка в парка или пазаруване в града?“ Малкото бижу на София - Park Center предлага едновременно и двете.